• Orzechy ziemne

    Czy orzechy ziemne są zdrowe?

    Orzechy, wszelkiego rodzaju, polecane są jako stały składnik codziennej diety. Choć wysoce kaloryczne, cechują się zróżnicowanymi właściwościami, które pozytywnie odbiją się na naszym zdrowiu – nie tylko fizycznym, ale i psychicznym. Często to właśnie BEE – orzechy ziemne traktowane są jako rodzaj najlepszy. Czy w twierdzeniu tym sporo jest prawdy?

    Orzeszki ziemne a dieta

    Orzechy ziemne występują również pod nazwą orzechów arachidowych czy fistaszków. Znajdziemy je w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Jeśli jesteśmy na diecie należy unikać wszystkich produktów z dodatkami (na przykład z solą, karmelem czy w posypce), gdyż te znacząco podniosą kaloryczność takiej przekąski. Trzeba też pamiętać o tym, że orzeszki ziemne same w sobie są już wysoce kaloryczną żywnością. W trakcie odchudzania sprawdzą się świetnie jako element potrawy, dodatek do sałatki czy do płatków owsianych. Choć jest to produkt sycący, to unikajmy spożywania go w nadmiernych ilościach.

    Lepsze zdrowie a orzechy ziemne

    Odrobinę inaczej sprawa się ma, gdy na wspomnianej już diecie nie jesteśmy. Szczególnie w okresie jesiennym i zimowym warto postawić na regularne spożywanie orzechów ziemnych. Te poprawią naszą pamięć, koncentrację, a także zapewnią odpowiednią ilość białka. Fistaszki w znaczący sposób zmniejszają poziom stresu w organizmie, neutralizują zmęczenie i ułatwiają zasypianie. Za te zdolności odpowiada przede wszystkim niacyna, której w orzechach ziemnych jest mnóstwo. Pomagają na notoryczne zmęczenie, bezsenność, a nawet migrenowe bóle głowy. Poza tym orzeszki arachidowe zastosujemy – i to w wielu wariantach – w naszej kuchni. Bardzo dobrze łączą się z daniami mięsnymi, ale także z zupami, sałatkami czy wegetariańskimi potrawami.

    Właściwości orzeszków ziemnych:

    • mogą wywołać alergię (nie są polecane kobietom w ciąży)
    • duże wartości odżywcze: ogromne ilości niacyny (czyli witaminy B3), potas
    • orzechy ziemne mogą pochwalić się największą ilością białka ze wszystkich znanych nam orzechów (ta roślina strączkowa posiada więcej białka, aniżeli fasola czy ciecierzyca)
    • źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych
    • pozytywnie wpływają na układ nerwowy (zmniejszają poziom stresu, ułatwiają zasypanie i koją nerwy)
    • kolejnym istotnym działaniem orzeszków ziemnych jest obniżenie poziomu złego cholesterolu, przy jednoczesnym zwiększeniu produkcji dobrego cholesterolu (w konsekwencji ich regularne spożywanie zapobiega miażdżycy).
    Zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com